News Flash:

Regulile nescrise ale Facebook-ului

19 Februarie 2013
1160 Vizualizari | 0 Comentarii
Cu peste un miliard de utilizatori in intreaga lume, Facebook a devenit o parte fundamentala a vietii sociale. La fel cum exista vechi reguli nescrise care guverneaza comportamentul social, asa exista astazi si asteptari culturale legate de interactiunile de pe Facebook.

Cercetatorii de la Universitatea Trinity din SUA au creat niste focus-grupuri (tehnica de cercetare de marketing calitativa in care un moderator intervieveaza un grup mic de consumatori din publicul tinta intr-un cadru informal, cu scopul de a vedea reactia imediata a pietei cu privire la o anumita marca, pentru a genera noi idei de produs etc.) si au realizat un sondaj printre sute de studenti, intr-una din primele incercari de a afla care sunt aceste reguli.

Erin Bryant si Jennifer Marmo au creat 4 focus-grupuri formate din 44 de studenti (cu varste cuprinse intre 19 si 24 de ani) si le-au cerut participantilor sa se gandeasca la regulile care guverneaza interactiunile de pe Facebook. Imbinand regulile care sunau asemanator si incluzandu-le doar pe acelea mentionate in doua sau mai multe focus-grupuri, cercetatorii au obtinut 36 de reguli.

Apoi, aceste reguli au fost aratate unui numar de 593 de participanti (cu varste cuprinse intre 18 si 52 de ani), care au fost rugati sa se gandeasca la o anumita cunostinta de pe Facebook, amic sau prieten apropiat, si sa spuna cat de mult erau de acord cu faptul ca fiecare dintre cele 36 de reguli ar trebui respectate atunci cand interactioneaza cu acea persoana.

13 dintre regulile mentionate de focus-grupuri au primit aprobarea unanima a participantilor la sondaj:

Ar trebui sa ma astept la un raspuns de la aceasta persoana daca scriu ceva pe profilul lui/ei.
NU ar trebui sa spun nimic nerespectuos despre aceasta persoana pe Facebook.
Ar trebui sa ma gandesc in ce fel ar putea o postare sa afecteze negativ relatiile acestei persoane.
Daca scriu ceva, iar aceasta persoana sterge acel lucru, nu ar trebui sa-l scriu din nou.
Ar trebui sa comunic cu aceasta persoana si in afara Facebook-ului.
Ar trebui sa ma prezint intr-o lumina buna, dar sincer in fata acestei persoane.
NU ar trebui sa las folosirea Facebook-ului pentru a vorbi cu aceasta persoana sa ma impiedice sa imi fac treaba.
NU ar trebui sa scriu pe Facebook lucruri pe care aceasta persoana le-ar putea folosi mai tarziu impotriva mea.
Ar trebui sa am bun simt cand interactionez cu aceasta persoana pe Facebook.
Ar trebui sa ma gandesc la modul in care o postare ar putea afecta negativ traiectoria profesionala a acestei persoane.
Ar trebui sa-i urez acestei persoane ”La multi ani!” si altfel decat pe Facebook.
Ar trebui sa protejez imaginea acestei persoane atunci cand scriu pe profilul lui/ei.
NU ar trebui sa acord o importanta prea mare motivelor pentru care aceasta persoana foloseste Facebook-ul.

O a 14-a regula, care aproape ca a obtinut aprobarea unanima in urma sondajului, a fost: "Ar trebui sa fiu constient de faptul ca informatiile pe care aceasta persoana le dezvaluie despre mine pot avea consecinte in viata reala."

Privind din nou lista cu cele 36 de reguli initiale, cercetatorii au descoperit ca acestea se incadrau in 5 categorii diferite: canale de comunicare (i.e. ar trebui sa folosesc chatul de pe Facebook pentru a vorbi cu aceasta persoana), control si inselaciune (e.g. ar trebui sa blochez aceasta persoana daca imi compromite imaginea), intretinerea relatiilor (e.g. ar trebui sa folosesc Facebook-ul pentru a spune ”La multi ani!” acestei persoane), consecinte negative asupra sinelui (e.g. nu ar trebui sa dezvalui informatii pe care aceasta persoana le-ar putea folosi impotriva mea) si consecinte negative pentru prieten (e.g. ar trebui sa protejez imaginea online a acestei persoane).

O alta descoperire a fost ca acele categorii de reguli considerate drept cele mai importante variau in functie de felul de prieten la care se gandea persoana. Regulile de comunicare si cele referitoare la protejarea prietenilor au fost evaluate ca fiind mai importante atunci cand era vorba despre prieteni apropiati. Regulile de detectie si de inselaciune au fost considerate mai importante atunci cand era vorba de cunostinte. Regulile de intretinere relationala erau considerate mai importante atunci cand era vorba despre cunostinte sau amici, poate pentru ca prietenii apropiati deja interactioneaza mai mult in afara Facebook-ului.

Studiul are niste limitari evidente – in special faptul ca se bazeaza pe un esantion format din studenti din SUA si ca nu s-au inregistrat comportamentele adevarate de pe Facebook. Cu toate acestea, Bryant si Marmo au spus ca studiul lor explorator ”poate servi drept punct de plecare pentru cercetari viitoare privind regulile de interactiune, asa cum se manifesta ele in era digitala.” Acestia au adaugat ca o directie interesanta pentru cercetarile viitoare ar fi studierea consecintelor care apar atunci cand oamenii incalca aceste reguli.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

facebook reguli nescrise universitatea trinity sua focus-grupuri
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - IT.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1613 (s) | 35 queries | Mysql time :0.028880 (s)