News Flash:

Companiile romanesti care fac concurenta Apple

21 August 2012
951 Vizualizari | 0 Comentarii

Trei antreprenori romani care au pornit de la idei diferite au ajuns in prezent cei mai mari concurenti pe piata locala de tablete echipate cu sistem de operare Android.

Tabletele sunt printre cele mai populare dispozitive electronice in prezent. Atunci cand Steve Jobs a lansat primul iPad, in urma cu doi ani, a creat un segment nou pe care s-au inghesuit majoritatea producatorilor de electronice, inclusiv cei de pe piata locala. E-Boda, Evolio sau Allview sunt numele sub care Rosal Import Export, Televoice si Visual Fan comercializeaza, in prezent, pe piata romaneasca tablete.

Dar, inainte ca tabletele sa devina principalul lor business, aceste companii romanesti au devenit cunoscute pe piata locala prin intermediul altor produse. Rosal Import Export, care detine brandul E-Boda, si-a facut un nume pe piata locala prin intermediul DVD playerelor. Alexandru Dragoiu, fondatorul E-Boda, a inceput sa comercializeze DVD playere in Romania, fiind inspirat de succesul unei firme mici, Apex, pe o piata mult mai mare, Statele Unite. In 2002, imediat dupa facultate, Dragoiu impreuna cu Silviu Prigoana au pus bazele Rosal Import Export. Au urmat discutii cu companii producatoare din China si lansarea pe piata romaneasca a primelor modele. Acestea au prins foarte bine deoarece, spre deosebire de modelele producatorilor consacrati, care evident erau mult mai scumpe, acestea puteau reda orice fel de disc, fie el si piratat. Cu timpul, compania si-a diversificat oferta cu rame foto, MP3&MP4 playere, ceasuri si televizoare.

Cu televizoare a pornit afacerea sa brasoveanul Lucian Peticila, director general Visual Fan. Acesta a pus bazele companiei in anul 2002, obiectul de activitate fiind productia si comertul angro de produse electronice si electrocasnice. Din aprilie 2004, toate produsele au fost comercializate sub marca proprie Allview.

Un an mai tarziu a lansat primul DVD player, a continuat in 2006 cu primele televizoare LCD, iar in 2007 a adaugat in portofoliu sistemele de navigare GPS. In primavara anului 2008, in urma unei analize a gradului de penetrare a telefoniei mobile in randul populatiei, managementul companiei a luat decizia de a include in portofoliu telefoanele mobile dual SIM. Compania a pornit acest proiect cu doua modele de telefoane Dual SIM si a ajuns in prezent la peste 20 de terminale.

Liviu Nistoran, fost presedinte al arbitrului telecom, a pornit la drum cu Global Net, o companie de distributie de echipamente de comunicatii creata in 1997, pe care a vandut-o in anul 2000 unui investitor strain. In 2001 a pus bazele Televoice, companie de distributie IT, iar in 2004, a creat un brand pentru gama de telefoane fixe pe care le distribuia, Digitel. Acesta, insa, era destul de limitat, asa ca a inceput sa caute un nou brand, care sa poata fi o umbrela mai larga, pentru orice produs electronic. Asa a aparut, in anul 2006, Evolio, care a devenit cunoscut in principal pentru distributia de echipamente GPS. Acum, brandul Evolio este recunoscut pentru produsele de navigatie, eBook Readere, laptopuri si tablete.

Primele tablete romanesti

Succesul tabletei Apple, lansata pe 12 martie 2010, nu l-a lasat indiferent pe Lucian Peticila, Allview introducand prima tableta romaneasca la sfarsitul aceluiasi an. AllDro 4 GB avea un ecran de sapte inci, procesor de 800 de MHz si un pret de 899 lei. Omul de afaceri brasovean a pornit de la ideea ca tableta americanilor este mult prea scumpa, iar o tableta romaneasca, desi este asamblata in China, cu aplicatii software localizate si un pret accesibil ar prinde foarte bine. Nu s-a inselat.

Dupa AllDro 4 GB au urmat si alte modele, iar in luna mai a acestui an, compania anunta cu mandrie comercializarea a peste 15.000 de tablete de la lansarea gamei AllDro in decembrie 2010. Pentru acest an, brasovenii si-au fixat ca tinta 25% din piata locala a tabletelor, care este estimata la 160.000 de unitati. Compania are acum in portofoliu mai mult de zece modele, cel mai scump fiind AllDro 3 Speed T, care costa 1.299 lei, iar cel mai ieftin, AllDro 4 GB, primul model, care inca este comercializat la pretul de 399 lei.

In timp ce Allview lansa prima tableta romaneasca si incepea sa ii faca concurenta lui Apple, Televoice, compania lui Nistoran, lansa Evobook, primul sau produs din categoria cititoarelor de carti electronice si, de asemenea, primul eReader romanesc cu tehnologie e-ink, pornind astfel competitia cu Amazon. Prima tableta a companiei a fost lansata la inceputul anului 2011 si era considerata cea mai usoara de pe piata. Denumita EvoTab TB1, aceasta avea un ecran de sapte inci, o greutate de numai 360 grame si o grosime de numai 11 mm. Pretul unui model era de 750 de lei. Au urmat EvoTab 2, cea mai bine vanduta tableta Android din Romania in 2011, si Neura. Ultimul model lansat de companie este Evotab Fun, despre care Nistoran spune ca este cea mai plata tableta de sapte inci disponibila la noi. Aceasta are un pret de 650 de lei. Nistoran spera sa comercializeze in acest an 14.000 de unitati EvoTab Fun, dupa ce in primele sase luni a livrat 12.000 de tablete. Piata este estimata de omul de afaceri la 150.000-160.000 de tablete. Potrivit omului de afaceri, vanzarile de tablete reprezinta 50% din businessul Evolio, iar compania Televoice estimeaza ca va vinde, in total, circa 30.000 de tablete anul acesta.

E-Boda a fost ultima dintre cele trei companii care a intrat pe piata de tablete, in luna aprilie a acestui an, insa dupa numai trei luni are deja patru modele in portofoliu si pana la finele anului vor mai fi lansate alte doua. Alexandru Dragoiu spune ca anul acesta compania se va focusa in special pe tablete, iar gama va include modele care vor acoperi toate categoriile de preturi. Prima tableta E-Boda, Impresspeed E1, cu ecran de sapte inci, procesor de 1GHz si memorie RAM de 512 MB a fost un succes, stocul acesteia fiind epuizat rapid. Un factor important a fost pretul, de numai 600 de lei. Compania a mai lansat o tableta premium IPS Supreme X100, a doua varianta a primei tablete, Impresspeed E200 si un model adresat segmentului entry, Impresspeed Essen­tial A100. In acest moment, E-Boda detine aproximativ 6% din piata de tablete, potrivit lui Dragoiu care spera la 10% din piata pana la finele anului. El estimeaza piata de tablete la 120.000 de unitati.

Planuri de extindere

Toti cei trei producatori romani de electronice isi concentreaza, in prezent, toate eforturile in directia tabletelor, insa in timp ce unii iau in calcul si dezvoltarea de noi produse sub brand propriu, altii vizeaza extinderea pe alte piete. Cei de la Allview sunt deja prezenti pe pietele din strainatate, dar nu cu tablete, ci cu telefoane mobile dual SIM. Acest segment de piata a fost exploatat foarte bine de brasoveni, iar produsele lor se vand acum in tari precum Olanda, Spania, Moldova si Slovacia. Anul acesta, compania a deschis un birou in Germania care se bucura de un real succes, potrivit lui Peticila, care adauga ca vanzarile externe reprezinta 10-15% din cifra de afaceri. Cele mai performante smartphone-uri dual SIM ale companiei, Allview P4 si P5, au fost lansate recent in tara noastra. Brasovenii spera ca aceste modele ii vor ajuta sa castige, anul acesta, o cota de 1,5% din piata de smartphone-uri, estimata la 900.000 de unitati.

In ceea ce priveste restul portofoliului, Peticila a declarat ca a renuntat complet la afacerea cu DVD-uri deoarece nu mai este un produs interesant pentru viitor. Compania va lansa in schimb noi televizoare LCD, care vor avea diagonale mari (peste 81 de cm) si noi dispozitive GPS. Visual Fan a avut anul trecut o cifra de afaceri de peste doua milioane de euro si un profit net de circa 50.000 de euro.

Planuri de extindere are si Liviu Nistoran cu Televoice. Evolio este prezent de ceva vreme pe piata din Republica Moldova, insa vanzarile de aici sunt slabe. Televoice a avut anul trecut o cifra de afaceri de trei milioane de euro, iar vanzarile din Republica Moldova au reprezentat circa 1%. Nistoran spera sa aiba mai mult succes la sud de Dunare. Compania vrea sa acopere intreaga regiune a Balcanilor incepand cu Bulgaria. "Bulgaria reprezinta in primul rand un avantaj logistic", potrivit lui Nistoran care spera la o dublare a afacerilor in urmatorii ani. Compania va miza in continuare pe tablete, notebookuri, ebook readere si GPS-uri.

La E-Boda nu se pune problema extinderii peste granita pentru ca acest brand a fost construit special pentru Romania, asa ca Alexandru Dragoiu este foarte categoric: "Nu intentionam sa intram si pe alte piete". In acest moment, E-Boda detine aproximativ 6% din piata de tablete si 14-15% din piata DVD playerelor. O pondere semnificativa in cifra noastra de afaceri o are categoria de rame foto, care detine 35% din piata si cea MP3&MP4 playere, cu 11%. Intrebat daca are de gand sa mai continue sa comercializeze DVD playere, Dra­goiu afirma: "Piata DVD playerelor este in continua scadere. Tot ce pot sa va spun este ca, in Romania, ultimul DVD player vandut merita sa fie unul E-Boda!". Compania va continua sa fabrice si televizoare cu tub, deoarece romanii cumpara in continuare astfel de aparate, dar si modele cu cristale lichide. De asemenea, un nou segment pe care Dragoiu il are in vedere este cel de smartphone-uri. "Urmarim cu mare interes si aparitiile de pe segmentul de smartphones, pe care ne gandim sa intram", a declarat acesta. E-Boda a incheiat 2011 cu o cifra de afaceri de 3,5 milioane euro si isi propune ca anul acesta sa ajunga la 4,5 milioane euro.


antreprenori romani idei diferite concurenti piata locala tablete
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - IT.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1599 (s) | 35 queries | Mysql time :0.028564 (s)