News Flash:

Aparate foto mirrorless – cum facem alegerea cea mai buna

22 Mai 2012
1577 Vizualizari | 0 Comentarii

Aparatele mirrorless cu obiective interschimbabile reprezinta cea mai noua tendinta de pe segmentul foto. Ele se pozitioneaza in piata intre compactele clasice (fara obiective interschimbabile) si DSLR-urile de talie medie. Prin constructia si caracteristicile lor, aparatele mirrorless pot concura si chiar depasi la calitate un DLSR entry-level. Preturile sunt si ele comparabile cu cele ale DSLR-urilor entry level, dar pot ajunge mult mai sus in cazul modelelor de top. Alegerea este insa departe de a fi una usoara, din cauza numeroaselor formate adoptate de producatori. Iata de ce trebuie sa tineti cont cand vreti sa achizitionati un aparat mirrorless.

Design si control

Nu va uitati la cat de frumos arata in vitrina, mult mai important este sa fie comod de tinut in mana, iar aici foarte important este grip-ul. Numeroase aparate mirrorless nu au grip, deoarece producatorii considera suficient faptul ca sunt mici si usoare.

In practica, prezenta unui grip ne ajuta sa tinem aparatul fix cu usurinta, dar si sa-l transportam mai comod cand ne deplasam cu el in mana.

Butoanele de control dedicate sunt si ele importante pentru ca ne ajuta sa alegem rapid anumite functii ale aparatului (ex: ajustarea valorii ISO, alegerea modurilor de fotografiere etc.).

Designul compact nu permite insa amplasarea a foarte multe astfel de butoane si rotite, asa incat unii producatori au implementat ecrane tactile de control. Acestea dau un aer modern aparatului, dar nu ne ajuta prea mult cand vrem sa facem setari rapide.

Din punctul meu de vedere, un meniu bine structurat pe care sa-l controlezi din taste e mai practic decat ecranul tactil.

Prezenta controlului tactil este asadar un bonus, nu o stricta necesitate.

Foarte util este insa un ecran rabatabil, pentru ca permite incadrarea subiectilor si urmarirea lor (daca filmam) din unghiuri dificile. Cu cat are mai multe grade de libertate, cu atat este mai bine pentru utilizator.

Nu in ultimul rand, cautati un aparat cu un ecran ce ofera vizibilitate buna in lumina puternica, deoarece acesta are rol si de viewfinder, in lipsa ocularului specific DSLR-urilor.

La aparatele mirrorless ocularul este de obicei optional si se monteaza pe patina externa. Exista si exceptii, trebuie sa spunem insa ca ocularele deja implementate pe aparate mirrorless ridica mult pretul acestora, fara sa imbunatateasca semnificativ experienta unui amator.

Asadar, va recomand sa mizati pe un ecran de calitate: rabatabil, cu dimensiune si rezolutie mare si cu un contrast bun.

In fine, un ultim lucru ce tine de design si control este prezenta conectorilor. Aici nu sunt probleme, in sensul ca majoritatea producatorilor ofera cel putin doua interfete de conectare, pentru PC si LCD TV.

Daca prin design producatorii reusesc sa ne ofere destul de clar reperele pentru manevrabilitate si confort, cand vine vorba de performante lucrurile sunt mult mai complicate.

Senzorul si densitatea de pixeli pe senzor

Elementul de baza, determinant pentru calitatea imaginii, este senzorul, iar aici producatorii au adoptat o multitudine de formate care ne ingreuneaza alegerea. Concret, iata ce senzori se folosesc momentan pe aparatele mirrorless.

Un senzor de dimensiuni generoase promite fotografii detaliate si cu un zgomot redus la valori ISO mari. Dar dimensiunea nu e totul, cand alegeti un aparat incercati sa raportati dimensiunea senzorului la numarul de megapixeli efectivi.

Cum spuneam in articolul "Camerele foto si capcanele comerciantilor", numarul mare de MP nu inseamna automat o calitate mai buna a imaginilor, ba dimpotriva, prea multi megapixeli afecteaza nivelul de detaliu.

Ca idee, un aparat cu senzor compact (cum este cel de pe Pentax Q) nu ar trebui sa aiba mai mult de 10 MP (personal, consider ca 6 MP ar fi fost mai mult decat suficient), iar o camera ce foloseste un senzor APS-C ar trebui sa se limiteze la maximum 16 MP.

Producatorii stiu insa ca putine persoane se documenteaza cu privire la acest aspect, asa ca prefera sa "sara calul" si sa lanseze produse care sa ne atraga atentia prin numarul mare de MP.

Sunt convins ca ati asistat cel putin odata la discutii de genul "Ce camera ti-ai luat? Cati megapixeli are?" in loc de "ce senzor are?".

Performante (captura in rafala, viteza obturator)

Cei care se gandesc sa surprinda subiecti in miscare fara efect de blur, trebuie sa aiba in vedere capabilitatile aparatului in ceea ce priveste captura in miscare si viteza obturatorului (shutter speed). In ambele cazuri, camerele mirrorless ofera performante decente, comparabile cu cele ale DLSR-urilor entry level si chiar mainstream.

Urmariti ca viteza de captura in rafala sa fie de minimum trei cadre pe secunda, iar viteza obturatorului sa aiba limita superioara undeva la 1/4000 secunde.

In cazul fotografierii nocturne de pe trepied, este important sa folosim timpi de expunere mari (10 secunde sau mai mult, in functie de situatie si de efectul dorit), combinati cu un ISO mic.

Plaja de valori ISO

Valorile ISO ridicate ne ofera posibilitatea de a reliza fotografii clare in conditii slabe de iluminare, cu pretul unui zgomot de imagine pronuntat.

Este important sa urmarim pana la ce valoare ISO merge aparatul, dar tineti cont ca valorile mai mari de ISO 6400 sunt recomandate doar in conditii extrem de dificile: lumina foarte slaba, lipsa trepied, imposibilitatea de a utiliza blitul.

Inainte de a achizitiona o camera, cautati pe site-urile de specialitate testul de ISO realizat cu aparatul respectiv. Urmariti cum se comporta pe toata plaja de valori.

In general, testele se fac la valori ISO de 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 si, daca aparatul suporta mai mult, se merge mai departe la 12800 si chiar 25600. Cam aceasta este limita actuala pentru o camera mirrorless.

Calitatea inregistrarilor video

Daca va ganditi sa folositi aparatul pe post de camera video, nu va limitati doar la specificatiile de pe hartie. Aparatele lansate anul acesta, dar si cele din 2011, mai toate filmeaza Full HD, calitatea difera insa de la caz la caz. Pe langa importanta unui senzor bun, mai intervine un factor: compresia.

Daca aceasta este prea mare, clipurile video vor arata pixelate, iar acest lucru se va observa mai ales in cadrele dinamice.

Cautati sample-uri de videoclipuri filmate cu respectivul aparat pe Internet sau, si mai bine, testati singuri in magazinele de prezentare.

Interfata

O interfata bine structurata si care ofera acces rapid la principalele functii este foarte importanta, mai ales ca aparatele mirrorless nu dispun de prea multe butoane dedicate sau personalizabile. Daca nu gasiti recenzii detaliate in care sa fie descris meniul, cel mai bine este sa testati la fata locului camera, sa vedeti cat de rapid se pot activa functiile.

De asemenea, deoarece majoritatea utilizatorilor sunt amatori, recomandam si testarea functiilor automate (Auto, Intelligent Auto) si a presetarilor de imagine (Macro, Sport, Landscape, Portratit etc.).

La final, va reamintim punctual principalele aspecte de care trebuie sa tineti seama cand achizitionati un aparat mirrorless:

• Sa fie confortabil in utilizare, sa aiba grip;
• Sa aiba un ecran rabatabil, cu o rezolutie buna si un contrast decent;
• Sa aiba un senzor mare, de preferinta APS-C sau four thirds, dar nu foarte multi megapixeli (maximum 16 MP pentru APS-C, maximum 12 MP daca mergeti pe four thirds);
• Din testele ISO sa reiasa ca aparatul tine bine sub control zgomotul de imagine, macar pana la ISO 1600;
• Verificati calitatea inregistrarilor video, nu va limitati la specificatiile de pe hartie;
• Daca folositi modurile manuale, cautati un aparat cu o interfata care sa va ofere acces rapid la setarile si functiile dorite.


aparatele mirrorless obiective interschimbabile ecran rabatabil
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - IT.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1466 (s) | 24 queries | Mysql time :0.013730 (s)